Oct. 12 12

Version imprimable Le Figaro propose t'il une nouvelle approche d'organisation des médias de demain ?

Quand le papier veut devenir virtuel et inversement ? Gratuit ou non ?

Mots-clés : , , , , ,

Enfin une annonce qui ne parle pas de stratégie web ou stratégie multimédia ou vision seulement commerciale, mais de stratégie globale d'organisation. Comment repenser le journalisme et les médias pour qu'ils redeviennent de qualité, rentables et en accord avec les attentes ?

Sans vouloir dire que Le Figaro et plus directement son nouveau Directeur "Alexis Brezet" a raison et propose la vision d'avenir, je crois que la vision donnée est différente de ce que l'on peut voir ailleurs. Il y a des éléments à reprendre et des leçons à tirer dans quelques mois.

A mon sens, les questions fondamentales sont :

1. Quel est la réelle source de revenu d'un journal traditionnel ? Pour résumer, c'est quoi le business model ?

2. Quelle organisation mettre en place pour répondre à ce modèle et pour jouer de performance, de qualité, ...

3. Un journal peut-il encore être gratuit off ou on line ? Ou l'information de qualité est-elle gratuite ?

4. Le journalisme doit-il être court, expéditif, neutre et gratuit ? Ou peut-on revoir un journalisme engagé, recherché et payant ?

5. A-t-on plusieurs journalisme ? Un journalisme de papier, d'ordinateur, de tablette et de palm ? Quelle expérience utilisateur et lecteur privilégier ?

J'ai bien des réponses mais je voulais mettre surtout le doigt sur ce sujet et vous faire réfléchir au travers de ce nouveau Figaro. Qu'en pensez-vous ? Avez-vous des exemples de médias qui se sont déjà transformés ? Y a-t-il plusieurs modèles ? ...
 


Démarrage sans faute pour Alexis Brézet au Figaro par Challenges

Commentaires

les enjeux de la communication : une globalité qui couvre de nouveaux périmètres... ?

Excellent ton article qui pointe du doigt la métamorphose forcée d'une industrie... quand tu prends un journal aujourd'hui c'est surprenant même si le rythme s'est inscrit sur un cycle lent d'une dizaine d'années... le plus surprenant c'est cette vidéo : elle est diffusée par Challenges (avec un logo adapté : le "C", avec un son presque de daube mais l'essentiel y est avec le contenu du message de l'intervenant)... Merci à pour cette plateforme efficace et low-cost...

Bref un élargissement des supports et des processus pour couvrir un sujet de communication...
Cheers,
Gil

 


Revgi | Le Vendredi 12/10/2012 à 10:09 | [^] | Répondre

Re: les enjeux de la communication : une globalité qui couvre de nouveaux périmètres... ?

XavierAucompte

Merci Gilbert de ce commentaire. j'irai plus loin en te proposant de regarder ce que le numéro papier de Challenge a fait sur le sujet : un artice page 8 dans la partie médias qui ne donne pas le même sens à l'information.

Ce qui est encore plus surprennant : la recherche d'information sur le sujet sur Google amène presque aucune information. Alors qu'elle est importante et touche un Groupe de presse important. Les médias ont encore beaucoup à apprendre.

 


XavierAucompte | Le Vendredi 12/10/2012 à 16:53 | [^] | Répondre

Re: les enjeux de la communication : une globalité qui couvre de nouveaux périmètres... ?

All the contents you mentioned in post is too good and can be very useful. I will keep it in mind, thanks for sharing the information keep updating, looking forwardClick here

 


rocky | Le Jeudi 22/11/2012 à 14:49 | [^] | Répondre

Re: les enjeux de la communication : une globalité qui couvre de nouveaux périmètres... ?

Found this article much helpful for my research. Thanks for your writing, now I have something to think about. easygoessay.com

 


essay writer | Le Dimanche 13/01/2013 à 23:53 | [^] | Répondre

Re: les enjeux de la communication : une globalité qui couvre de nouveaux périmètres... ?

When you have nice post then content helps you with latest information. here it is the same situation, i have new tips to reduce your fat in most quick way.

custom writing

 


Anonyme | Le Vendredi 12/04/2013 à 13:28 | [^] | Répondre

Re: les enjeux de la communication : une globalité qui couvre de nouveaux périmètres... ?

In most fruits,tips cepat hamil especially single fruit that comes from th kursus bahasa inggris online fruit will sink, sometimes parts of another flower (eg flower jewelry tube, petals, crowns, or pollen) united with the ovary and helped form the fruit develops. If the parts that constitute the main part of the fruit, the fruit was then called pseudo fruit. That kursus teknisi komputer why it becomes important to study the structure of interest,  ulangan harian sd relation to understanding how a variety of fruit is formed. [4] [5] Hostgator Coupon Code

 


here | Le Jeudi 18/04/2013 à 03:21 | [^] | Répondre

Re: les enjeux de la communication : une globalité qui couvre de nouveaux périmètres... ?

Your article shows you have a lot of background in this topic. Can you direct me to other articles about this? I will recommend this article to my friends as well. Thanks Korek Api Gas Fighter Indonesia | Margahayuland | Margahayuland | Yurosie | ide bagus

 


margahayuland | Le Dimanche 02/06/2013 à 04:39 | [^] | Répondre

Re: les enjeux de la communication : une globalité qui couvre de nouveaux périmètres... ?

I never read such beautiful article before. How did you get to be this great? Its remarkable to see someone put so much passion into a subject. Im glad I came across this. Im glad I took the time to read on past the first paragraph. Youve got so much to say, so significantly to give. I hope men and women realise this and look into your page - baju menyusui

 


Anonyme | Le Lundi 26/08/2013 à 08:05 | [^] | Répondre

Re: les enjeux de la communication : une globalité qui couvre de nouveaux périmètres... ?

Easily, the article is actually the best topic on this registry related issue. I fit in with your conclusions and will eagerly look forward to your next updates. Just saying thanks will not just be sufficient, for the fantasti c lucidity in your writing. I will instantly grab your rss feed to stay informed of any updates.

 


Anonyme | Le Jeudi 31/10/2013 à 04:38 | [^] | Répondre

Re: les enjeux de la communication : une globalité qui couvre de nouveaux périmètres... ?

Excellent understand personally, This is just what We needed. Cheers regarding expressing this excellent write-up! That's very intriguing Smile I like reading in addition to We are always trying to find beneficial information similar to this! to visit on Mobil Sedan Corolla,IDRPOKER.com Agen Texas Poker Online Indonesia TerpercayaCipto Junaedy

 


margahayuland | Le Lundi 27/01/2014 à 06:12 | [^] | Répondre

Re: les enjeux de la communication : une globalité qui couvre de nouveaux périmètres... ?

Thanks for posting this informative article. I haven’t any word to appreciate this post. Piyama GW Anak Murah
 

 


Piyama GW Anak | Le Mercredi 21/08/2013 à 17:56 | [^] | Répondre

directement

Le Figaro et plus directement son nouveau Directeur "Alexis Brezet" a raison et propose la vision d'avenir, je crois que la vision donnée est différente de ce que ontoys  l'on peut voir ailleurs.

 


sedef | Le Samedi 01/12/2012 à 21:09 | [^] | Répondre

Re: directement

Quand tu prends un journal aujourd'hui c'est surprenant même si le rythme s'est inscrit sur un cycle lent d'une dizaine d'années www.steuerrecht-steuerstrafrecht.de/soforthilfe-bei-steuerfahndung-durchsuchung.html...

 


adam | Le Samedi 12/01/2013 à 07:20 | [^] | Répondre

Re: directement

Very Good, post, loved it, I will recommend to all and would like more posts, I'll read Kata-Kata Lucu : Kata Bijak : Contoh Kata Pengantar Makalah : Kata Cinta : Cerpen Cinta : Kata Mutiara Bijak

 


dhika | Le Mercredi 22/05/2013 à 04:28 | [^] | Répondre

Re: directement

I am looking forward for your next post. Relationship Advice by Eglise Haiti

 


Anonyme | Le Dimanche 04/08/2013 à 12:27 | [^] | Répondre

Re: les enjeux de la communication : une globalité qui couvre de nouveaux périmètres... ?

 Thanks for posting this informative article. I haven’t any word to appreciate this post…..Really i am impressed from this post….the person who create this post it was a great human..thanks for shared this with us. Celana Dalam Anak Our girls panties sale at a cheap price. Panties that we sell not just any panties, but panties branded with trademark "Jessie & Mike" that is usually sold in the shops of baby equipment / children, or in a mall. These panties are fine cotton policy fueled, full printing, no glitter (guaranteed not lost with carded, distrika, or washed). Screen printing quality is also good.

 


Celana Dalam Anak | Le Lundi 08/07/2013 à 04:31 | [^] | Répondre

Re: les enjeux de la communication : une globalité qui couvre de nouveaux périmètres... ?

I simply stumbled upon your website and wanted to say that I have really enjoyed reading your blog post. modifikasi ninja teknik sipil

 


Aberos | Le Lundi 13/05/2013 à 09:58 | [^] | Répondre

Evening Dresses

 


Chiffon Bridesmaid Dresses | Le Lundi 26/11/2012 à 08:02 | [^] | Répondre

thank

I have bookmarked your site and will be back to what new blog posts you create moving forward. 

nes v 

sugar free cookies recipes

 


abes | Le Samedi 09/03/2013 à 15:10 | [^] | Répondre

Re:

 Nice post, i like it, thanks for sharing it. Have a nice day. Informasi Menarik | Contoh Surat Lamaran Kerja | Harga Emas Hari ini | Download IDM Terbaru | Kata Mutiara | Gambar Animasi | Bahasa Korea | Harga LED TV | Click Here | Contoh Narrative Text

 


Jelly Gamat Gold G | Le Mercredi 15/05/2013 à 16:48 | [^] | Répondre

hi

I wanted to thank you for this informative and useful read. I was very encouraged to find this site. Thanks a lot. cheapcarhireguide

 


Anonyme | Le Mercredi 02/01/2013 à 10:48 | [^] | Répondre

I am glade to read this, Thank you so much for providing individuals with such a breathtaking opportunity to read from this blog. It is always very enjoyable.
alfombras minimalistas

 


london flats | Le Lundi 07/01/2013 à 10:10 | [^] | Répondre

Re: definitely

 You can definitely apply it to other major business Grußkarten functions not only specifically to HR department. 

 


Maria | Le Lundi 21/01/2013 à 02:10 | [^] | Répondre

I have read your blog it is very helpful for me. I want to say thanks to you. I have bookmark your site for future updates.

antivibraciones

 


flower | Le Mardi 08/01/2013 à 02:43 | [^] | Répondre

Re:

la synthèse qui sera présentée ensuite pour ne pas partir sur des bonnes idées inapplicables sur le terrain sans toutefois vous censurer grâce à un système de filtre transparent Matratzen Topper.

 


zubia | Le Lundi 21/01/2013 à 01:56 | [^] | Répondre

Re:

I just want to let you know that I just check out your site and I find it very interesting and informative view page.

 


Jimmi | Le Vendredi 29/03/2013 à 20:33 | [^] | Répondre

Re:

This article is something that will help me with my class assignment. It helped me to better understand another aspect of this topic. Thanks Medien.

 


Suma | Le Lundi 01/04/2013 à 13:10 | [^] | Répondre

hi!

I wanted to thank you for this informative and useful read. I was very encouraged to find this site. Thanks a lot. AIHL

 


Omar Shahzad | Le Mercredi 09/01/2013 à 12:14 | [^] | Répondre

hi!

Excellent posts to read it up and keep going on this way. And keep sharing these types of things thanks. genemedics.com

 


Omar Shahzad | Le Jeudi 10/01/2013 à 07:14 | [^] | Répondre

Re: hi!

je crois que la vision donnée est différente de ce que l'on peut voir ailleurs. Il y a des éléments à reprendre et des leçons à tirer dans quelques mois.
best project management software

 


Zubia | Le Lundi 21/01/2013 à 02:03 | [^] | Répondre

Re: hi!

Researchers feed the structure of a similar known protein, and the detector data from the unknown protein, into a computer program.
leather for furniture

 


Anonyme | Le Jeudi 08/08/2013 à 00:01 | [^] | Répondre

hi!

I am impressing with this information you posted and by the way you got a good looking site. I like your good work.  Dubai Free Zone

 


Omar Shahzad | Le Jeudi 10/01/2013 à 10:39 | [^] | Répondre

hi!

Thanks for this very useful info you have provided us.  http://www.genesishealthinstitute.com

 


Omar Shahzad | Le Jeudi 10/01/2013 à 13:52 | [^] | Répondre

Everything is very open and very clear clarification of issues. It contains truly facts. Your website is very valuable. Thanks for sharing.
Valencia

 


flower | Le Jeudi 10/01/2013 à 21:01 | [^] | Répondre

hi!

I will bookmark this for future reference and refer it to my friends. Leatherstock

 


Omar Shahzad | Le Vendredi 11/01/2013 à 07:44 | [^] | Répondre

Re: hi!

I desired to thank you for this exceptional read!! I absolutely enjoyed every single small little bit of it. I’ve you bookmarked your internet site to look at out the new stuff you post.


business Lead Generation

 


Business Lead Generation | Le Mercredi 10/07/2013 à 06:19 | [^] | Répondre

hi!

Thanks for this useful information about blogs that you have provided us. Find luxury house for sale in dubai

 


Omar Shahzad | Le Vendredi 11/01/2013 à 11:21 | [^] | Répondre

hi!

I will bookmark this for future and refer it to my friends. www.training4sure.ae/anger-management-tips.html

 


Omar Shahzad | Le Samedi 12/01/2013 à 06:43 | [^] | Répondre

hi!

Thank you for your time and effort to have had these things together on this site. www.celebjackets.com/inception-leather-jacket.html

 


Anonyme | Le Samedi 12/01/2013 à 11:01 | [^] | Répondre

Re: hi!

The groups not reading your blogs are missing out a lot of caliber material.
poker online

 


Anonyme | Le Dimanche 23/06/2013 à 11:25 | [^] | Répondre

hi!

You blog is absolutely fantastic as there are lots of great information. Dumps4certs

 


Omar Shahzad | Le Lundi 14/01/2013 à 05:40 | [^] | Répondre

hi!

I really like the fresh perspective you did on the issue. dumps4exams

 


Omar Shahzad | Le Lundi 14/01/2013 à 07:17 | [^] | Répondre

hi!

Really was not expecting that when i started off studying. http://www.cheapcar4hire.co.uk

 


Omar Shahzad | Le Lundi 14/01/2013 à 08:45 | [^] | Répondre

hi!

Excellently written article if only all bloggers offered the some level of content as you the internet would be a much better place. www.luminaryjackets.com/blade-jacket.html

 


Omar Shahzad | Le Lundi 14/01/2013 à 11:06 | [^] | Répondre

thanks

I am impressing with this information you posted and by the way you got a good looking site. I like your good work Web design Manchester | Web design Glasgow

 


Anonyme | Le Lundi 14/01/2013 à 11:31 | [^] | Répondre

hi!

Whoa this weblog is great i love studying your posts. Plagiarism Software

 


Omar Shahzad | Le Mardi 15/01/2013 à 05:43 | [^] | Répondre

hi!

I am not 100% convinced, but I feel each individual card has its very own ID, so you can load credits on it for subway passage. So he can white list cards IDs. https://www.southsmoke.com/

 

 


Omar Shahzad | Le Mardi 15/01/2013 à 13:03 | [^] | Répondre

Re: hi!

Thanks for the information Zahnschmerzen. Really lovely and useful for me and will refer my friends to this blog.

 


Numi | Le Dimanche 03/03/2013 à 12:05 | [^] | Répondre

hi!

Successful people are simply those with successful habits. http://www.5starhotelsindubai.net/